Для кожного проекту фахівцями Центру підбирається найбільш оптимальний метод дослідження, розробляється вибірка і визначається географія проведення дослідження. Залежно від цілей і завдань проекту, співробітниками компанії широко застосовуються як якісні, так і кількісні методи.
- Персональні інтерв’ю (face to face)
- Телефонні інтерв’ю
- Фокус-групи
- Глибинні індивідуальні інтерв’ю
- Експертні опити
- Психологічні проективні методики
Кількісні методи досліджень:
Об’єм вибіркової сукупності в проведених компанією дослідженнях варіюється залежно від цілей і завдань дослідницького проекту. Для соціально-політичних досліджень ми працюємо з квотною багатоступінчастою вибірковою сукупністю. Проте, за бажанням клієнта для опитування може бути використаний і ймовірнісний метод побудови вибіркової сукупності.
Кількісні дослідження призначені для вивчення об’єктивних, кількісно вимірюваних характеристик поведінки людей. Характерними особливостями таких досліджень є: чітко визначені формат збираних даних і джерела їх отримання, обробка зібраних даних здійснюється за допомогою впорядкованих процедур, в основному кількісних за своєю природою.
Перевага цього методу полягає, перш за все, в практично необмеженій сфері його можливого застосування. Так, цей метод дозволяє отримати дані не лише про поточну поведінку об’єкту, але і про його поведінку у минулому і намірах в майбутньому.
- Виходячи із завдань, що стоять перед клієнтом, ми вибираємо найбільш ефективний метод, а також розробляємо комплексні методи досліджень по найбільш вигідних для клієнта цінах.
- Клієнтові представляється пропозиція з докладним планом дослідження, вказівкою термінів проведення дослідження і описом всіх інструментів, включаючи анкету.
- Опитування проводиться досвідченими інтерв’юєрами, які пройшли навчання по розробленій методиці
- 15% анкет перевіряються шляхом повторних відвідин або телефонного обзвону респондентів.
- Наші співробітники проводять введення і обробку даних. Після математичного і статистичного аналізу дані можуть бути надані клієнтові у вигляді таблиць до написання остаточного аналітичного звіту.
- Проводиться остаточний аналіз отриманих даних відповідно до завдань дослідження. Клієнтові надається письмово аналітичний звіт, що включає розгорнений опис отриманих даних, їх докладний аналіз, основні результати дослідження, висновки і рекомендації, опис методики дослідження, а також таблиці, графіки і інше.
- За бажанням клієнта звіт може бути наданий у вигляді презентації, що відображає основні результати дослідження.
Якісні методи досліджень: Фокус-група
Фокус-група є дискусією певної групи людей, із залученням професійного модератора, що направляє дискусію в необхідне русло. Дискусія проводиться модератором за заздалегідь розробленим сценарієм.
Зазвичай роботу групи фіксують за допомогою аудіо- та відео-технічних засобів, а її результати можуть з’явитися підставою для проведення кількісних досліджень.
Оптимальна кількість учасників фокус-групи коливається від 8 до 12 чоловік. При меншому числі учасників не створюється необхідна динаміка для продуктивної роботи групи, і ведучому доводиться прикладати масу зусиль для активізації роботи групи. При чисельності групи, що перевищує 12 чоловік, важко зав’язати продуктивні дискусії, група може розбитися на підгрупи, в яких можуть вестися розмови на відвернуті теми, а в самій дискусії беруть участь лише декілька чоловік.
Що стосується складу групи, то рекомендується її формувати, виходячи з принципу гомогенності складу її учасників (за віком, видом діяльності і тому подібне). В цьому випадку, вважається, створюються кращі умови для розкутої дискусії.
Вибір учасників групи перш за все визначається цілями дослідження, що проводиться.
До головних переваг фокус-групи слід віднести наступні:
1. Можливість відкрито і вільно викладати свою думку, генерувати свіжі ідеї, особливо якщо при проведенні дискусії використовується метод мозкової атаки.
2. Можливість для замовника брати участь у формуванні цілей і завдань дискусії, спостерігати за роботою групи, що викликає досить високу довіру до результатів її роботи. Ці результати замовник інколи починає використовувати в практичній роботі ще до отримання офіційного звіту.
3. Різноманітність направлень використання даного методу.
4. Можливість вивчати респондентів, які у формальніших, структурованих ситуаціях не піддаються вивченню, не бажаючи, наприклад, брати участь в анкетуванні.
Глибинне інтерв’ю полягає в послідовному заданні кваліфікованим інтерв’юєром респонденту групи зондуючих питань, в цілях розуміння, чому він поводиться певним чином або що він думає про певну проблему. Респонденту задаються питання по досліджуваній темі, на які він відповідає в довільній формі. При цьому інтерв’юєр ставить питання типа: \”Чому ви відповіли таким чином?\”, \”Чи можете обгрунтувати вашу точку зору\, “Чи можете привести якісь спеціальні аргументи?\”. Відповіді на подібні питання допомагають інтерв’юєрові краще зрозуміти хід думок респондента.
- Разом з клієнтом визначається цільова група і найбільш ефективні методи дослідження.
- Клієнтові надається пропозиція з описом методики і термінів досліджень, узгоджується анкета для глибинного інтерв’ю або сценарій для групової дискусії.
- Нашими співробітниками проводиться рекрутинг учасників фокус-груп відповідно до заданих критеріїв, призначаються зустрічі для проведення глибинних і експертних інтерв’ю.
- При проведенні якісних досліджень проводиться аудіо- і/або відеозапис, який може бути наданий клієнтові по його запиту.
- Клієнт має можливість спостерігати фокус-групу або інтерв’ю із спеціальної кімнати.
- Після аналізу отриманих даних клієнтові надається остаточний письмовий звіт на мові, зручній для клієнта, розгорнений аналіз отриманих даних, що включає, основні результати дослідження, висновки і рекомендації, опис методики.
- Також можуть бути надані письмові стенограми інтерв’ю і групових дискусій на мові, зручній для клієнта.
- За бажанням клієнта дослідження завершується презентацією на мові, зручній для клієнта.